In het Uitwerkingsplan 2008 is al opgenomen dat een nieuwe fiets-/voetgangersbrug de verbinding vormt tussen het station, de Beatrixstraat (nabij de bibliotheek) en Willemsoord (nabij restaurant Stoom). Het bestaande talud aan de Flaneerkade gaat hiervoor op de schop, zodat de voetgangers en fietsers op comfortabele manier Willemsoord kunnen bereiken en vice versa. In 2020 is het voorlopig ontwerp gemaakt en in 2021 financieel getoetst. Na overleggen met belanghebbenden zoals de Museumhaven is het ontwerp aangepast en is er een aannemer gecontracteerd om een definitief ontwerp te maken en de brug te realiseren. Streven is dat brug in het vierde kwartaal van 2024 gerealiseerd wordt.
+
Brug over het Boerenverdriet
De brug over het Boerenverdriet is gerestaureerd door Oosterhof Holman. Het val, de hameitorens en de balans zijn in eerste helft 2023 teruggeplaatst. In het tweede deel van 2023 is vooral gewerkt aan de minder zichtbare elementen, zoals werktuigbouwkundige en elektrotechnische onderdelen. Begin 2024 is de brug getest, waarna deze opgeleverd wordt door de aannemer aan Zeestad. Na een contractuele onderhoudsperiode van 6 maanden zal daarna de brug overgedragen worden aan de gemeente Den Helder.
+
Stadhuis - Gebouw 66 & 72
Na een lange zoektocht naar een geschikte locatie voor een nieuw stadhuis heeft de gemeente Den Helder in februari 2019 aan Zeestad opdracht gegeven om dit stadhuis op Willemsoord Zuid te ontwikkelen. Medio 2023 is het stadhuis door Zeestad opgeleverd. De gemeente heeft in het najaar haar intrek genomen in de twee gebouwen die voor het stadhuis zijn verbouwd en gerestaureerd. In het rijksmonument gebouw 66, de voormalige mastenloods zijn de publieke functies, waaronder de raadzaal en de publiekshal gevestigd. De ambtenaren zijn in het naoorlogse gebouw 72, de voormalige zeilmakerij, gehuisvest. De architect van het stadhuis, Office Winhov, heeft mede naar aanleiding van het ontwerp van dit stadhuis de eervolle benoeming tot architect van het jaar 2023 ontvangen. Gebouw én architect zijn nog in de race voor een reeks andere prijzen.
+
Gevelrenovatie
Met een bijdrage uit het gevelrenovatiefonds hebben aan de Beatrixstraat zowel het Chinees-Indisch restaurant De Chinese Muur en Kramer jeugdmode een nieuwe gevel gekregen.
Op de overgang van het stationsgebied naar het winkelhart van Den Helder, de Beatrixstraat staat hotel Wienerhof. De laatste jaren fungeerde het als achtergrond van de Dubbele Bolder. De kwaliteit van het gebouw voldeed echter niet meer aan de hoge standaarden die aan de bebouwing van het stadhart gesteld mogen worden. Na een grondige verbouwing, uitbreiding en aanpak van de gevels - met een bijdrage van het gevelrenovatiefonds – draagt deze hoek weer bij aan een warm welkom, komend vanuit het station.
+
Kroonpassage
Vanwege de huidige leegstand van het aansluitende overdekte winkelcentrum ”Kroonpassage” heeft Zeestad met de eigenaar van de Kroonpassage (OCP/KRE) een ontwikkelovereenkomst kunnen sluiten waarmee een deel door OCP/KRE kan worden her ontwikkeld voor een supermarkt en winkelruimte(n). Het andere deel van het winkelcentrum wordt gesloopt om nieuwe openbare ruimte te maken, waarin onder andere parkeerruimte voor bezoekers en bewoners van het centrum wordt gemaakt. Het plein wordt een aantrekkelijke nieuwe ruimte in het stadshart met veel groen. In 2023 is het ontwerp afgerond, zijn de vergunningen voor sloop en bouw aangevraagd en wordt de koop- en realisatie overeenkomst nader uitgewerkt tussen Zeestad en OCP/KRE. De verbinding van dit gebied met de Beatrixstraat wordt gevormd door het Warenhuys (voormalig V&D pand). Het gebouw is volledig gestript en gereed voor de transformatie.; appartementen op de verdiepingen en de beganegrondlaag is bestemd voor detailhandel. In de kelder komt in elk geval de Kunsthal in combinatie met de Kunstuitleen.
+
Halter Bellevue
Met de realisatie van Halter Bellevue wordt de stedenbouwkundige structuur in dit deel van het stadshart aanzienlijk verbeterd. De nieuwbouw van Halter Bellevue richt zich op de verbetering van de ruimtelijke kwaliteit voor zowel de winkelstraat als de gevels langs het park en in de Stationsstraat. Na de eerste fases met woningen aan de Stationsstraat en ‘Halte Bellevue’ met voedselgerelateerde voorzieningen aan de Spoorstraat, staan nu de deelplannen 2 en 3 op de rol. In dit deelgebied gaat het om “wonen aan het park” in statige herenhuizen en appartementen. Op de hoek aan de Spoorstraatzijde komt ruimte voor McDonalds, waarna de huidige locatie van deze fastfoodketen vrij komt voor de vervolmaking van het Stadspark. Zeestad maakte de grond en omgeving gereed om te gaan bouwen. Als de bouw klaar is legt Zeestad de openbare ruimte rond de gebouwen aan.
+
Koningstraat
Dit deel van de Koningstraat – Spoorstraat verandert zichtbaar naar woongebied. Veel panden in dit gebied zijn al door Helder Vastgoed of de gemeente Den Helder/Zeestad aangekocht. Zeestad voert in dit gebied de regie over de stedelijke vernieuwing. Intussen zijn de eerste 10 woningen rondom het Koningsplein opgeleverd. Op korte termijn worden ook de woningen op de kop van driehoekig perkje opgeleverd (7 appartementen en 4 grondgebonden woningen). In de Koningdwarsstraat (begrenst door de Hendriklaan en Koningstraat) hebben de laatste woningen plaats gemaakt voor toekomstige nieuwbouw. De nieuwbouwplannen hiervoor bevinden zich in een afrondende fase. Ook hier heeft Zeestad de rol van het gereedmaken van de grond om te bouwen en na de bouw de aanleg van de openbare ruimte rond de woningen.
+
Dijkkwartier
In het najaar van 2020 tekenden de initiatiefnemers gemeente Den Helder, Woningstichting Den Helder en Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier een intentieovereenkomst. Hiermee spraken zij af om te onderzoeken of de combinatie van woningbouwontwikkeling en dijkversterking haalbaar is – qua financiën, waterveiligheid, en op stedenbouwkundig en planologisch vlak. Zeestad heeft in opdracht van en in samenwerking met de initiatiefnemers in 2021 het haalbaarheidsonderzoek afgerond. De uitkomst daarvan was positief, reden om in 2022 te starten met het uitwerken van het haalbaarheidsonderzoek naar concrete planvorming. In oktober van 2023 heeft Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) besloten om meer onderzoek te doen naar de haalbaarheid en wil graag afspraken maken voor het plangebied van zowel fase 1 als fase 2. Met Woningstichting Den Helder en de gemeente onderzoekt Zeestad parallel hoe er zo snel mogelijk gestart kan worden met de bouw van de eerste woningen aan de Kanaalweg.
In 2023 heeft Zeestad zowel voor bewoners als deskundigen werkbijeenkomsten georganiseerd om door te praten op de suggesties, ideeën en wensen die er leven. Deze ideeën worden door de ontwerpers gebruikt als input voor de inrichting van de openbare ruimte, de architectuur en het gebruik van de dijk. In de tussenrapportage die in het voorjaar van 2024 wordt opgeleverd, komt uitgebreid verslag met de resultaten van beide bijeenkomsten.